I en nylig hendelse i California kolliderte en drone med et Super Scooper-brannslukningsfly som var i ferd med å bekjempe en stor skogbrann. Denne hendelsen illustrerer tydelig hvorfor det er farlig og uansvarlig å fly droner under pågående rednings- og brannslukningsoperasjoner.
Peter Tripp Akemann, en 56 år gammel mann fra Culver City, erkjente nylig straffeskyld for uforsvarlig droneflyging etter at hans drone kolliderte med et brannslukningsfly. Flyet, som var utlånt fra kanadiske myndigheter til brannvesenet i Los Angeles, ble satt ut av drift i flere dager mens brannene raste ukontrollert i California. Dette førte til betydelige økonomiske kostnader og forsinket brannslukningsarbeidet.
Når brannmenn, politi og andre nødetater er i aksjon, er deres sikkerhet og effektivitet avhengig av at luftrommet er fritt for hindringer. En drone som flyr i nærheten kan distrahere piloter, forårsake kollisjoner og i verste fall føre til alvorlige ulykker. Dette setter ikke bare redningsmannskapenes liv i fare, men også livene til de som trenger hjelp.
Under en brannslukningsoperasjon er hvert sekund avgjørende. Brannslukningsfly og helikoptre må kunne manøvrere fritt og effektivt for å bekjempe flammene. En drone i luftrommet kan tvinge disse flyene til å avbryte oppdraget, noe som kan føre til at brannen sprer seg og forårsaker mer skade.
Å fly en drone i et område med flyforbud under en nødsituasjon er ikke bare uansvarlig, det er også ulovlig. Myndighetene har strenge regler for å beskytte både redningsmannskaper og sivile. Brudd på disse reglene kan føre til alvorlige juridiske konsekvenser, inkludert bøter og fengselsstraff. I Akemanns tilfelle må han betale over 740.000 kroner i erstatning for skadene på flyet og fullføre 150 timer med samfunnstjeneste.
I Norge er straffene for ulovlig droneflyging også strenge. Bøter kan variere avhengig av alvorlighetsgraden av overtredelsen:
Det er viktig å sette seg inn i regelverket for å unngå slike bøter. I tillegg risikerer man at dronen blir inndratt, og for turister fra land utenfor EU/EØS kan det også føre til utvisning fra Norge
Det er verdt å merke seg at droneoperatører kan få tillatelse fra innsatsleder til å fly i slike situasjoner, men dette er kun ment for profesjonelle operatører som har nødvendig opplæring og erfaring til å håndtere slike oppdrag på en sikker måte.
Som droneoperatør har du et etisk ansvar for å bruke teknologien på en sikker og ansvarlig måte. Å fly en drone under en nødsituasjon viser mangel på respekt for de som risikerer livet for å redde andre, og for de som er berørt av katastrofen.
Nysgjerrighet og ønsket om å få spektakulære bilder kan aldri rettferdiggjøre risikoen og konsekvensene av å fly en drone under rednings- og brannslukningsoperasjoner. Det er viktig å respektere flyforbud og la profesjonelle gjøre jobben sin uten forstyrrelser. Ved å følge reglene og bruke sunn fornuft kan vi alle bidra til å sikre at redningsoperasjoner utføres trygt og effektivt.