2960 Røn
+47 93479557
Blog Image
April 22, 2025
Informasjon

Droner i Norge: Nye regler, brukerbetaling og fremtidens luftrom

Fra 2026 innføres betydelige endringer for droneoperatører i Norge. Det nye regelverket innebærer blant annet innføring av brukerbetaling for flyging i kontrollert luftrom, samt en tydeligere rolle for Avinor i forvaltningen av ubemannet luftfart. Her får du en oversikt over hva dette betyr for deg som dronepilot, enten du flyr i åpen eller spesifikk kategori.​

Kategorier for droneflyging

Droneoperasjoner i Norge er delt inn i tre hovedkategorier: åpen, spesifikk og sertifisert. De fleste hobby- og kommersielle flyginger skjer i åpen eller spesifikk kategori.​

Åpen kategori (A1, A2, A3)

Denne kategorien dekker lavrisiko-operasjoner og er delt inn i tre underkategorier:​

  • A1: Små droner (under 250 gram eller CE-merket C0/C1). Tillatt å fly nær mennesker, men unngå direkte overflyging. Maksimal høyde er 120 meter.​
  • A2: Mellomstore droner (CE-merket C2). Krever teoretisk opplæring og eksamen. Minimum 30 meters avstand til mennesker.
  • A3: Større droner (opptil 25 kg). Flyging skal skje minst 150 meter fra mennesker og bebygde områder.

Felles for alle underkategoriene er krav om registrering, opplæring og flyging innen synsrekkevidde (VLOS).

Spesifikk kategori

Denne kategorien gjelder for operasjoner med høyere risiko, som for eksempel flyging over folkemengder eller utenfor synsrekkevidde (BVLOS). Krever godkjenning fra Luftfartstilsynet basert på en risikovurdering. Operatøren må dokumentere kompetanse og ha prosedyrer for sikker gjennomføring. ​

Brukerbetaling og Avinors nye rolle

Fra 2026 innføres brukerbetaling for droneflyging i kontrollert luftrom, typisk innenfor 5 km fra flyplasser. Dette gjelder uavhengig av kategori, men først og fremst for operasjoner som krever tillatelse via Ninox-portalen.

Hvem påvirkes?
  • Alle som flyr i eller nær flyplassers kontrollsoner, inkludert A1/A2/A3-operatører som søker tillatelse.​
  • Kommersielle aktører og nødetater vil merke størst praktisk påvirkning.​
  • Flyging utenfor kontrollert luftrom, for eksempel i grisgrendte strøk, påvirkes ikke av avgiften.​
Avinors ansvar

Avinor får en sentral rolle som CIS-leverandør (Common Information Services), som innebærer å sikre deling av luftromsdata for trygg droneflyging. De vil også etablere testarenaer for utvikling av eVTOL (elektriske passasjer-/godsfartøy) og autonome droner. ​

Likestilling i luftrommet

Tidligere hadde droner lavest prioritet i luftrommet. Nå vil regjeringen vurdere tilgang teknologinøytralt, noe som gir bedre muligheter for nødetater og kritisk infrastruktur, som kraftverkinspeksjoner. Droner må fortsatt vike for bemannet luftfart, men regelverket klargjøres for å redusere konflikter. ​

Utfordringer og kritikk
  • Åpningstider: Kun de 7 største flyplassene har døgnåpen tjeneste. Utenom åpningstidene kan droner nektes tilgang.​
  • Manglende oversikt: Avinor har ikke sentral registrering av godkjente droneflyginger i kontrollsonene.​
  • Risiko for ulovlig flyging: Strenge regler utenom åpningstidene kan føre til mer «skjult» dronebruk. ​
Fremtiden: eVTOL og autonome droner

Avinor skal legge til rette for ny luftmobilitet, inkludert:​

  • eVTOL: Elektriske fartøy for persontransport, som allerede testes internasjonalt.​
  • Godslevering: Droner for medisintransport eller varelevering til avsidesliggende områder.​
Hva betyr dette for deg?
  • A1/A2/A3-operatører: Brukerbetaling gjelder kun ved flyging i kontrollert luftrom. Hold deg utenfor 5 km-soner for å unngå avgift.​
  • Spesifikk kategori: Forbered deg på mer komplekse søknadsprosesser og dialog med Avinor.​
  • Nødetater/kommersielle aktører: Få bedre tilgang til luftrom, men må regne med kostnader fra 2026.​

«Droner skal få sin naturlige plass i luftrommet – på lik linje med bemannet luftfart.»

Kilder:

  • Luftfartstilsynet – Droneregler
    Omfattende informasjon om regelverket for droneflyging, inkludert kategoriene A1, A2 og A3.
    luftfartstilsynet.no/droner/droneregler/droneregler
  • Luftfartstilsynet – Åpen kategori oversikt
    Detaljert veiledning om underkategoriene A1, A2 og A3 innen åpen kategori.
    luftfartstilsynet.no/droner/veiledning/apen-kategori-oversikt
  • Luftfartstilsynet – Spesifikk kategori
    Informasjon om operasjoner med høyere risiko som faller utenfor åpen kategori.
    luftfartstilsynet.no/droner/spesifikk-kategori
  • Regjeringen.no – Ny stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet
    Pressemelding om regjeringens arbeid med en stortingsmelding for å sikre Norges posisjon innen droner og ny luftmobilitet.
    regjeringen.no/aktuelt/ny-stortingsmelding-skal-sikre-norges-posisjon-som-foregangsland-for-droner-og-ny-luftmobilitet
  • UAS Norway – Luftfartstilsynets droneforslag: Avinor kan innføre åpningstid og betalingsplikt
    Artikkel som belyser forslag om innføring av åpningstider og betalingsplikt for droneflyging i kontrollsoner.
    uasnorway.no/luftfartstilsynets-droneforslag-avinor-kan-innfore-apningstid-og-betalingsplikt
  • UAS Norway – Avinor har ikke oversikt over droneflyvning
    Artikkel som påpeker manglende oversikt over droneflyginger i nærheten av flyplasser.
    uasnorway.no/avinor-har-ikke-oversikt-over-droneflyvning
  • Avinor – Ninox Air Navigation Services
    Informasjon om Avinors tjeneste for lufttrafikktjenester, inkludert Ninox Drone.
    avinor.no/flysikring/om-selskapet/ninox-air-navigation-services
  • Google Play – Ninox Drone App
    Applikasjon som støtter droneflyging ved å gi informasjon om hvor og når det er tillatt å fly.
    play.google.com/store/apps/details?id=aa.guardian.avinor
  • Regjeringen.no – Høring om droner og ny luftmobilitet
    Invitasjon til høring for innspill til arbeidet med stortingsmelding om droner og ny luftmobilitet.
    regjeringen.no/dokumenter/horing-innspill-til-arbeidet-med-stortingsmelding-om-droner-og-ny-luftmobilitet
  • Sondre Engebråten

    Det er ikke uten grunn at man kaller multitalenter for poteter! De, i likhet med potetene, kan brukes til alt!